Artiklar

torsdag 8 december 2016

Ängeln på Malmskillnadsgatan

Betyg: 1/5 
(Goodreads: 3.31)

Titel: Ängeln på Malmskillnadsgatan
Författare:  Elise Lindqvist
Förlag: Libris 
Antal sidor: 151 
Utgivningsår: 2014
Format: Inbunden
Genre: Biografier

För ungefär ett år sedan gick jag på en föreläsning med Elise Lindqvist. Lindqvist är en pigg och alert äldre kvinna med en bakgrund fylld av våld, övergrepp och missbruk. Under föreläsningen berättade hon om detta och hennes arbete idag - att hjälpa de prostituerade kvinnorna på Malmskillnadsgatan. När föreläsningen var slut kunde jag inte riktigt få nog av hennes inspirerande förändringsarbete och jag köpte jag ett signerat exemplar av hennes bok.

Ett år senare läste jag tillslut hennes självbiografi Ängeln på Malmskillnadsgatan.

I boken går Lindqvist igenom sitt liv. Berättelsen tar sin början i hennes barndom där hon lever tillsammans med sin mamma och pappa, den fortsätter genomföräldrarnas skilsmässa och vidare in i nya relationer. Lindqvist beskriver hot, våld och sexuella övergrepp. Hon beskriver rädsla och mobbing som kränker henne så pass att hon inte har någon självkänsla eller något självförtroende kvar. Hennes livsrum är så pass negativ att hon är beredd att gå med på vad som helst för att bli sedd för den hon är. Detta leder till att Lindqvist blir Lindqvist prostituerad som 16-åring.

Tiden går, Lindqvist faller ner i ett blandmissbruk och mörkret omkring henne tätnar. Det är först vid 58 års ålder som hennes vändpunkt kommer, då hon finner Gud och bestämmer sig för att omvärdera sitt liv.

I dagsläget arbetar Lindqvist som volontär i S:t Claras kyrka i Stockholm där hon varje fredagsnatt ställer upp ett fikabord på Malmskillnadsgatan för att på så sätt få kontakt och kunna hjälpa de prostituerade kvinnor som arbetar där. 

I Ängeln på Malmskillnadsgatan undviker Elise att gå in på detaljer och specifika situationer gällande vad hon har varit utsatt för. Hon berättar att hon har förträngt många av de upplevelser hon varit med om, men för mig som läsare gör denna ”ytlighet” att det blir svårt att få ett helhetsgrepp om hennes historia. Samtidigt kan jag förstå att hon väljer att inte göra det, utifrån Elise önskan om att sätta fokus på livet efter vändpunkten och det arbete hon utför på Malmskillnadsgatan.

Tyvärr upplever jag att boken inte gör Elise Lindqvist rättvisa. Hennes energi, kärlek och empati kommer inte fram i den utsträckning som hennes personlighet visar och hennes arbete på Malmskillnadsgatan, vilket var den stora anledningen till att jag började läsa boken, beskrivs i ett mycket kort och intetsägande kapitel. Ängeln på Malmskillnadsgatan skulle kunna vara så mycket mer, den skulle kunna upplysa och påverka bilden av de kvinnor som är prostituerade, den skulle även kunna ge hopp till de trasiga själar som försöker ta sig upp från botten. Istället fokuserar Lindqvist på Gud, Jesus och frälsning. Och visst finner jag det relevant utifrån hennes vändpunkt och arbete, men det känns som att religionen tar över resten av hennes berättelse. Under läsningen märker jag att jag ofta undrar var hennes eget hårda förändringsarbete har tagit vägen, det har på något sätt glömts bort.

Efter att ha läst färdigt boken står jag fortfarande som ett frågetecken kring Lindqvist liv och historia. Det gör att jag tyvärr kan jag inte kan rekommendera någon att läsa boken. Däremot rekommenderar jag alla att lyssna på Lindqvist sommarprat - det är fantastiskt! Och den otroligt inspirerande personlighet Elise visade när jag såg henne föreläsa, den skulle jag vilja veta mer om.


Boken finns att köpa på bl.a. Bokus och Adlibris.
SparaSpara
SparaSpara

0 kommentarer:

Skicka en kommentar