Artiklar

lördag 10 december 2016

Born to Run: jakten på löpningens själ

Betyg: 4/5  
(Goodreads: 4.27)

Titel: Born to run: Jakten på löpningens själ
Originaltitel: Born to run 
Författare: Christopher McDougall
Förlag: Månpocket 
Antal sidor: 366 
Utgivningsår: 2012
Format: Pocket
Genre: Fakta / Hälsa 


När jag av misstag snubblade över Born to Run: jakten på löpningens själ visste jag inte vad jag hade att vänta. Visserligen har jag mellan varven provat på lite lättare joggning, men på grund av diverse olika skador aldrig riktigt fastnat för det. Så jag vände och vred på boken, var det verkligen värt att läsa en bok om löpning? 

Efter bara några sidor visade det sig att Christopher McDougall inte enbart skrev en intressant historia utan även gick igenom grundläggande principer kring fötternas och därmed idrottskadornas uppkomst.

I Born to Run har McDougall skapat en självbiografisk ramberättelse där han genom konstens alla regler försöker få bukt med de löparskador han med jämna mellanrum drar på sig. Som av en slump är han utskickad till Mexiko för att skriva en artikel för en tidning då han hör talas om indianfolket Tahamuara, en stam som lever långt in i Kopparkanjonen utan påverkan från omvärlden och som framförallt lever för att springa. McDougall blir nyfiken och lyckas mot alla odds ta sig in i kanjonen, träffa Tahamuarafolket och förändra hela sitt sätt att se på löpning. Författaren varvar informativa avsnitt med att fortsätta ramberättelsen om ett ultramaraton uppsatt mellan några av världens bästa löpare och ett gäng Tahamuaraindianer. 

I de faktaspäckade delarna är McDougall är mycket tydlig med att han ser den moderna löparskon och dess urfader (Nike) som orsaken till att människor inte längre tycker om, vill eller kan springa. Han beskyller Nike för att vara orsak till mer eller mindre alla löprelaterade skador sedan 1970-talet och förespråkar istället att västerlänningar borde göra som Tahamuara - springa barfota eller i så tunna och platta skor som möjligt. McDougall menar att fötterna är uppbyggda för att arbeta och att man genom att stänga in dem i skor försvagar dem, använder dem på fel sätt och därmed ökar risken för skador.

Jag finner Born to Run mycket intressant och kan hålla med om en hel del av McDougalls tankegångar, däremot saknar jag perspektiv i faktan. McDougall har samlat en hel del information som stödjer hans teori, men motståndarsidan då? Och gäller samma teori för korta distanser som för långa? Innan boken är slut har jag en hel del obesvarade frågor och jag förstår att jag nog tvingas ta mig igenom en hel del vetenskapliga artiklar för att kunna få dem besvarade.

Trots allt är Born to run är helt klart en mycket läsvärd bok. Jag skulle rekommendera den till alla som har något intresse av löpning, eller som funderar på att börja springa. Boken är inspirerande och till och med jag kände ett sug efter att ta mig en löprunda, trots att jag inte sprungit på två och ett halvt år.


Boken finns att köpa på bl.a. Bokus och Adlibris.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar