Artiklar

tisdag 6 december 2016

Lejontämjaren


Betyg: 4/5 
(Goodreads: 3.90)

Titel: Lejontämjaren
Författare: Camilla Läckberg
Förlag: Forum 
Antal sidor: 351 
Utgivningsår: 2014
Format: Inbunden
Serie: Fjällbackamorden
Genre: Deckare


Mitt i vintern irrar en halvnaken och svårt skadad tonårsflicka genom en skog och ut på en väg i Fjällbacka. Hon blir påkörd av en bil som kommer från ingenstans. Flickan försvann fyra månader tidigare. Ganska snart blir utredningen allt mer omfattande och polisen i Tanumshede misstänker att det är en seriemördare på spåren. Samtidigt besöker Erica Falck en kvinnlig intern som för fyrtio år sedan dömts för mord på sin make för att skriva en berättelse om tragedin.

I sin nionde bok om Erika Falck och Patrik Hedström lägger Läckberg stort fokus på relationer och familjeband samt parets gemensamma insatser för att finna en mördare som sedan länge gäckat flera olika polisdistrikt. Hon håller ett bitvis högt tempo och driver skickligt handlingen framåt.  Boken blir ofta så intensiv att jag märker att jag behöver lägga ifrån mig den för att kunna ta till mig handlingen. Det är ett bra tecken. 

Något som däremot inte är ett bra tecken är att jag mer än en gång finner mig otroligt irriterad över att Erika tillåts stövla omkring och störa polisutredningen och att polischefen Mellberg gång på gång förstör bevismaterial. Det känns inte verklighetsförankrat. Efter nio böcker borde Mellberg ha fått sparken och Erika blivit anmäld.

Trots mina invändningar mot karaktären måste jag villigt erkänna att Lejontämjaren är en av Läckbergs bättre böcker i Fjällbackaserien. Jag drar tydliga paralleller till början av hennes författarskap och den stämning hon skickligt mejslade fram då. Om hon fortsätter i denna stilen, sparkar Mellberg och utvecklar relationerna på polisstationen bör hon kunna utveckla Fjällbakaserien till att bli riktigt, riktigt bra.

Sammanfattningsvis, vill du ha en bladvändare? Läs Lejontämjaren! Vill du ha en total helhetsupplevelse, leta vidare…


Boken går att köpa på bl.a. Bokus och Adlibris.
SparaSpara

0 kommentarer:

Skicka en kommentar