Artiklar

lördag 3 december 2016

Livets aviga och räta

Betyg: 5/5 
(Goodreads: 3.4)

Titel: Livets aviga och räta
Originaltitel: Friday Night Knitting Club
Författare: Kate Jacobs
Förlag: Damm 
Antal sidor: 367 
Utgivningsår: 2007
Format: Pocket
Genre: Skönlitteratur


Kate Jacobs är en amerikansk journalist med brinnande intresse för stickning. Hon har gjort något så pass ovanligt som att skriva en bok som utspelar sig i en garnaffär. 

Livets aviga och räta handlar affärsinnehavaren Georgia, hennes dotter och den omaka grupp kvinnor som träffas varje fredag för att sticka tillsammans i New York. Som läsare får jag följa med i karaktärernas liv, med allt vad det innebär av toppar och dalar och dessutom får jag följa med i den vänskap som växer fram mellan karaktärerna. Exempelvis får jag stifta bekantskap med Anita som mist sin man, väskdesignern Peri, den arbetslösa förlagsredaktören K.C. och framförallt den ensamtående tonårsmamman Georiga som driver garnaffären.


När jag började läsa Livets aviga och räta var förväntningarna rätt höga. Inte nog med att boken handlar om stickning, det är dessutom en skönlitterär bok med stickning i centrum. Jag insåg ganska snabbt att läsaren inte behöver ha vare sig några kunskaper om eller intresse av stickning för att ha behållning av Livets aviga och räta. Det här är en avskalad och enkel bok. Genom att fokusera på mellanmänskliga relationer och uppbyggnad av karaktärerna har Jacobs lyckats göra något så pass ovanligt som att skriva en av mina favoritböcker. Dessutom har Julia Roberts köpt filmrättigheterna. Kan det bli mycket bättre?



SparaSpara

0 kommentarer:

Skicka en kommentar