Artiklar

måndag 19 december 2016

Miss Peregrines hem för besynnerliga barn

Betyg: 4/5 
(Goodreads: 3.87)

Titel: Miss Peregrines hem för besynnerliga barn
Originaltitel: Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children 
Författare: Ransom Riggs
Förlag: Rabén & Sjögren 
Antal sidor: 384 
Utgivningsår: 2016 
Format: Pocket 
Serie: Miss Peregrine (#1)
Genre: Ungdom

Under hösten har Ransom Riggs bok Miss Peregrines hem för besynnerliga barn haft biopremiär. Detta är något som jag tycks ha missat, men blev uppmärksammad på när jag började Googla på boken inför ett eventuellt köp. Med Tim Burton som regissör till filmatiseringen förstod jag omgående att Miss Peregrines hem för besynnerliga barn inte skulle vara en ”vanlig” bok, utan ha någon morbid underton. Och visst var det så…

Historien tar sitt avstamp i en alldeles vanlig och tråkig stad i USA, där sextonåriga Jacob lever tillsammans med sina föräldrar. Under Jacobs uppväxt har hans farfar berättat en mängd besynnerliga historier om barn med olika förmågor. En  kunde flyga, en annan var otroligt starka och en tredje hade bin som flög ur dennes mun. Jacob trodde inte på dessa berättelser, men blev vid sin farfars mystiska död manad att ta reda på mer om hans förflutna.

Jacob tar sig till en ö utanför Wales för att ta reda på mer om det barnhem där farfardern vuxit upp under övervakning av föreståndarinnan Alma Peregrine. Det tar inte lång tid innan Jacob upptäcker att berättelserna om de besynnerliga barnen mycket väl kan ha varit sanna och att de troligen fortfarande är vid liv.

Riggs berättelse om de Jacob och de besynnerliga barnen är sannerligen en mycket besynnerlig läsning och endast efter ett par sidor inser jag att jag är helt såld på berättelsen. Författaren har lyckats med något så ovanligt som att skriva en berättelse i sann Harry Potter-anda. Visserligen har förlaget kategoriserat boken till åldern 12-15 år, men jag skulle utan tvekan säga att jag som vuxen har en riktigt stor behållning av den. 

Riggs har medvetet eller omedvetet delat upp berättarstilen i två delar. Under första halvan är Miss Peregrines hem för besynnerliga barn suggestiv och stämningsfull. Läsaren får följa med i ett gäng besynnerliga händelser vilka är rikt illustrerade med fotografier som stöd till berättelsen. Det är ett smart grepp och jag upptäcker att jag bitvis läser extra fort bara för att få se nästa bild. När berättelsen i andra halvan av boken övergår till att bli mer händelserik skruvas lästempot upp rejält. Läsaren kan klart och tydligt kan känna Jacob och barnens ångest, frustration och rädsla. Dock är det tyvärr bitvis ganska spretigt och Riggs har stoppat in både övernaturliga fenomen, monster och tidsresor i en för kompakt blandning. Därmed får inte karaktärerna tillräckligt med plats för att utvecklas. Jag hoppas att Riggs åtgärdar detta i uppföljaren till denna boken, i så fall kan det vara en av de bästa ungdomsserier jag påbörjat på... åratal!

Jag skulle utan tvekan rekommendera denna bok till både tonåringar och trogna Harry Potter-fans. Miss Peregrines hem för besynnerliga barn tilltalar mig på ett alldeles förtjusande sätt! Och när boken är slut, då vill jag bara läsa mer.


Boken finns bl.a. att köpa på Bokus och Adlibris.
SparaSpara

0 kommentarer:

Skicka en kommentar