Artiklar

fredag 2 december 2016

The Secret Gardener


Betyg: 4/5 
(Goodreads: 4.38)

Titel: The Secret Gardener: odlingsdagbok för nygamla odlare
Författare: Elin Unnes
Förlag: Natur & Kultur 
Antal sidor: 175 
Utgivningsår: 2014
Format: Inbunden
Genre: Fakta / Trädgård

I samband med att jag bestämde mig för att börja hobbyodla införskaffade jag Elin Unnes The Secret Gardener för att försöka införskaffa tillräcklig med kunskap för att påbörja projektet. Elin Unnes är något så oväntat som rockjournalist som sadlat om till trädgårdsboksförfattare. Detta gjorde att jag givetvis förväntade mig en rapp och vass bok med ett språk utan en massa krusiduller. Och ja, jag fick precis vad jag letade efter.

The Secret Gardener består av en mängd små tips för hur trädgård och odling bäst ska skötas. Visste du exempelvis att koppar verkar ha en avskräckande effekt på sniglar, eller att vissa odlare utgår ifrån månen när de sätter och sköter om sina plantor?  Visste du att det går att bygga drivhus av datorlådor och ledlampor? Som ni förstår är The Secret Gardener en ganska speciell bok. Jag kan inte klassa den som en trädgårdsbok i traditionell mening,  utan snarare som en crossover mellan trädgård, mat och coffee table-bok. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att ta fram den här på en fest och berätta märkliga fakta om örter, sniglar, fåglar och odlare och mötas av både skratt och förvåning över all märklig fakta.


Nybörjare, hobbyodlare eller entusiast? The Secret Gardener passar som ett uppslagsverk för alla inför planering av odlingssäsongen.


Boken går att köpa på bl.a. Bokus och Adlibris.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar