Artiklar

torsdag 1 december 2016

Yoga Girl

Betyg: 3/5 
(Goodreads:  4.32)

Titel: Yoga Girl
Författare: Rachel Bråthen
Förlag: Bonnier Fakta 
Antal sidor: 158 
Utgivningsår: 2015
Format: Inbunden
Genre: Fakta / Hälsa

Svenska Rachel Brathen har de senaste åren tagit Instagram och yogavärlden med storm. Genom att blanda paradisliknande bilder på sig själv utövande yoga och personliga texter om livet har hon blivit något av en folklig favorit. Med andra ord var det föga förvånande att Brathen, eller det mer korrekta Bråthen,  signade ett bokkontrakt. Hennes följare har hållit andan inför boksläppet och få av dem har blivit besvikna.

I Yoga Girl följer Brathen till stora delar sitt tidigare koncept; vackra bilder tillsammans med motiverande och personliga texter som varvas med tips för utövande av yoga och meditation. Samtidigt fördjupas hennes texter och jag som läsare får följa med henne tillbaka till tonårslivet i Sverige, fyllt med ångest, utåtagerande beteende och en orolig mamma som slutligen skickar Brathen till en meditationskurs i Dalarna. Mot alla odds hittar hon en balans i yoga och meditation och flera år senare har Brathen bosatt sig på Aruba där hon börjat arbeta som yogainstruktör..

Under tiden som jag läser Yoga Girl upptäcker jag att jag inte bara får en större förståelse kring vad som påverkat Brathens livsval, utan att jag också följer med i hennes meditationsövningar och börjar att längta efter ett enklare sätt att leva. Tyvärr tror jag inte att gemene man med alla vardagliga åtagande har möjlighet att följa Brathens exempel, däremot ser jag många fördelar med att implementera delar av hennes yogapraktik i vardagen.


Yoga Girl är en bok som går alldeles utmärkt att ha liggande framme och läsa små stycken ur, både för den som är inbiten yogafantast och för den som aldrig har provat på. Om inte annat så innehåller boken en hel del vackra bilder.


Boken går att köpa på bl.a. Bokus och Adlibris.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar